Turistika

Považská Lesná železnica Overené

0 / 5

História PLŽ v rokoch 1912-1972

POVAŽSKÁ LESNÁ ŽELEZNICA

Hlboké lesy Liptova už v minulosti poskytovali množstvo drevnej hmoty. V oblasti rieky Čierny Váh sa rozprestierali na severnej strane východnej časti Nízkych Tatier a išlo o plochu zhruba 30.000 ha  lesných porastov. Doprava vyťaženého dreva sa väčšinou vykonávala splavovaním po predbežne upravených riečkach a potokoch Malužiná, Ipoltica, Dikula, Benkovský potok, Ždiarsky potok a Čierny Váh. Na zlepšenie prietoku sa stavali malé vodné nádrže – tajchy z ktorých sa v období plavenia vypúšťalo potrebné množstvo vody a tým sa uľahčovalo plavenie dreva. V doline Čierneho Váhu sa takáto doprava podľa písomností dochovala až do roku 1928. Do dnešnej doby sa zachoval tajch v doline Ráztoka a na konci Malužinskej doliny. Splavovanie však nepostačovalo, najmä keď sa zvýšil dopyt po dlhej guľatine. Rozmáhajúci sa priemysel vyžadoval čoraz viac drevnej suroviny, najmä pre piliarske závody a celulózky. Odvozné cesty nejestvovali a vhľadom na vtedajšie dopravné prostriedky a veľké vzdialenosti sa s ich stavbou pre dopravu dreva ani neuvažovalo. Uhorský štátny lesný úrad v Liptovskom Hrádku (Liptóújvári erdohival) preto pristúpil k vybudovaniu lesnej úzkorozchodnej železnice. Takýto druh dopravy bol už osvedčený v Ľubochni, Víglaši…

Otváracie hodiny :

štvrtok 9–15:30
piatok 9–15:30
sobota 9–15:30
nedeľa 9–15:30
pondelok 9–15:30
utorok 9–15:30
streda 9–15:30

Referencie a poloha v google mapách

  • Adresa Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici
    Fraňa Kráľa 494
    033 01 Liptovský Hrádok

Poslať nové hodnotenie

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Máte nápad ? Chcete zdarma publikovať na stránke ? Privítame fotografie, typy na podujatia, turistiku, ubytovanie, stravovanie, nakupovanie atď ...