POVAŽSKÁ LESNÁ ŽELEZNICA
Hlboké lesy Liptova už v minulosti poskytovali množstvo drevnej hmoty. V oblasti rieky Čierny Váh sa rozprestierali na severnej strane východnej časti Nízkych Tatier a išlo o plochu zhruba 30.000 ha lesných porastov. Doprava vyťaženého dreva sa väčšinou vykonávala splavovaním po predbežne upravených riečkach a potokoch Malužiná, Ipoltica, Dikula, Benkovský potok, Ždiarsky potok a Čierny Váh. Na zlepšenie prietoku sa stavali malé vodné nádrže – tajchy z ktorých sa v období plavenia vypúšťalo potrebné množstvo vody a tým sa uľahčovalo plavenie dreva. V doline Čierneho Váhu sa takáto doprava podľa písomností dochovala až do roku 1928. Do dnešnej doby sa zachoval tajch v doline Ráztoka a na konci Malužinskej doliny. Splavovanie však nepostačovalo, najmä keď sa zvýšil dopyt po dlhej guľatine. Rozmáhajúci sa priemysel vyžadoval čoraz viac drevnej suroviny, najmä pre piliarske závody a celulózky. Odvozné cesty nejestvovali a vhľadom na vtedajšie dopravné prostriedky a veľké vzdialenosti sa s ich stavbou pre dopravu dreva ani neuvažovalo. Uhorský štátny lesný úrad v Liptovskom Hrádku (Liptóújvári erdohival) preto pristúpil k vybudovaniu lesnej úzkorozchodnej železnice. Takýto druh dopravy bol už osvedčený v Ľubochni, Víglaši…
Otváracie hodiny :
štvrtok | 9–15:30 |
piatok | 9–15:30 |
sobota | 9–15:30 |
nedeľa | 9–15:30 |
pondelok | 9–15:30 |
utorok | 9–15:30 |
streda | 9–15:30 |
Poslať nové hodnotenie